onsdag 29 augusti 2012

Toppade norrmän!!



Jag är ju som ni vet gift med en norrman.
Denne norrman har en del släkt och vänner i Norge alltså....

Vete fan vad det är med dom för en norrman kan icke se en bergstopp utan att känna lust att kravla sig ditupp....

Vad fan ska dom där?? Vända och gå ner.....o så kunna säga att du...den toppen har jag vatt på!!

En skåning hade ja ALDRIG gjort det....han hade gått runt om!
Nere på stadiga marken! Runt om toppen.....och hatt kaffe med och druckit det vid bergets fot....

MEN....dom ska opp....opp....på toppen.

Ibland säger mannen min.......att jag ska bestiga det eller det berget....allt från Galdepiggen till  mindre berg....du vill väl inte följa med??

NEJ....det vill jag verkligen inte....så det är alldeles rätt gissat!

Vad ska man där.....först gå i timmar....uppåt så svetten lackar.....när man kommer upp och tittar sig omkring.....går allt i 4 nyanser brunt....allt ser likadant ut!

Har man tur kanske man ser en liden prick långt borta som rör på sig.....Det KAN vara en ren....men det är långt bort....så det är inte säkert...det kanske är en skåning som går runt....bara....där nere!

När man sen tittat runt....på allt kargt och brunt...då ska man ner....ner....ner....så jävvra ont i knäna det gör...att gå ner!

MEN.....när man e nere....det är då... det känns.....JAG var DÄR uppe!!

I somras skulle vi göra en dagsutfärd....mannen, svägerskan, svägerskans särbo och så jag och Gunnar, hunden så klart.

Jag hade kanske tänkt en middag någonstans....lite frisk luft...kanske i bästa fall en butik....som hade något som var oerhört fint...för billigt är det inte i Norge så det var uteslutet att jag trodde det!

Då kör dom ut på kalfjället...och fan ta mig om det inte står en bergstopp där!

Och gissa vad?? Jodå...den skulle dom fan ta mig upp på!!

Alla är dom äldre än mig...den äldste är 80...så jag kunde ju inte börja gnälla...för jag tänkte kan han...så MÅSTE jag kunna...

Nu hade jag sån jävvra tur så han orkade inte!!

Och det gjorde inte jag heller men jag tror inte dom märkte det....!!


När han vände...då vände både jag och hunden....!
För att bli svett, trött och inte se något mer än brun ljung och vinpinade bergstallar....det är inte riktigt min grejj....


Vilket nöje!!
Att klättra i oländiga stenrös och hopplös terräng.....uppåt!!

Ofta hör man dom säga....den toppen har jag varit på 3 gånger!!
Herregud!!

Nä...låt mig sidda nere och vänta eller ännu bättre att jag får ble himma!!

Hej o hå
klättra på

Puss o kram
Maggie

1 kommentar:

  1. Känner igen det. Nettan har blivit norska på riktigt alltså. Hon gillar också fjäll. Ska inte sticka under stol med att även vi faktiskt njöt av turen upp på Siggjo när vi hälsade på dom i somras. Tur vi är olika.
    Kram

    SvaraRadera