lördag 23 juni 2012

Tårtan!!


Haj!

God fortsättning på midsommaren som...som vanligt regnade bort!

Detta är den svenska sommaren!
Oberäknerlig som en tam skallerorm!

Igår...läs midsommarafton skulle vi ha besök av sonen med familj.
Mat skulle dom inte ha för det skötte den andra svärmodern, men kaffe!

Till kaffet när det är midsommar ska man ha jordgubbstårta. Yes, så är det.

Denna tårta hade jag bestämt mig för att göra själv.
Eftersom allt vad konstiga tillsatser ar förbjudna i detta hemmet kunde jag inte köpa de färdiga bottnarna. Ni vet dom som håller i typ 4 år!

Nej....recept letades fram. Leila bakar...ni vet hon Leila där allt ser så ini helsickes enkelt ut när hon gör något...

Jordgubbstårta med lemon curd var överskriften.

Ingredienser inhandlades.

Påbörjade detta projekt kl 11:00.

Så här såg det ut ....

Färdigt på: 1h

Ingredienser

2 st ekologiska ägg2 dl strösocker50 g smör3 dl vetemjöl2 tsk bakpulver1 tsk vaniljsocker1 dl mjölk 3%1 st citron, skaletsmör till formen0.5 dl ströbröd till formen2l  färska jordgubbar4 msk strösocker


Lemoncurd

3 dl vispgrädde0.5 dl aprikosmarmelad (valfritt)


Sockerkagan in i ugnen.....

Den blev fin som bara den!

Skivade jorgubbar i ett lav.....sockrade....YES!

Lemon Curd i nästa lav....

Men......3 dl vispgrädde.....skulle ju vara på tårtan.....det stod bara grädde en gång....

Inte fan har jag gjort Lemon Curd någon gång....vispgrädde o aprikos....misstänkt!

Nejdå....Lemon Curd var en ingrediens...som jag skulle haft hemma alltså!

Fram med I Phonen....googla.....hua!

Fram med en gryta....koka smör, citronskal citronsaft.....gud vet allt som skulle sjuda tills det blev tjockt.

Sen svalna!

På med det....Lemon Curden alltså....

Grådde över kagan....skivade jorgubbar på toppen som skulle penslas med smält aprikosmarmelad.

Nobless choklad runt om.

Den blev snygg!!

På beskrivningen överst....vet ni vad det stod där......att det skulle ta 1 timme att göra denna skapelse!

När jag var klar var klockan 4.....

16:00 var tårtjäveln färdig!!

5 timmar tog det. Jag var så trött så bara att tänka sig att börja fixa nypotatis och sill kändes som ett oöverkomligt projekt!

Mannen blev serverad sill o päror o nubbe också....

Barnbarnen älskade tårtan...tur!

För jag vet inte vad jag gjort om dom hade sagt att dom inte tyckte om den.

Hoppas bara dom glömmer den för jag tänker ALDRIG göra den igen!!

Baka kan hon, Leila men skriva ordentliga beskrivningar, det kan hon inte, den saken är klar som korvspad efter röd korv!

Det finns en liten bit tårta kvar....den ska vi äta idag...haha...

"Njut av tårtan, svälj den ner
Du kommer aldrig att få sån tårta mer"

Haha....

Puss o kram
Maggie



1 kommentar:

  1. Det där med att skriva recept är en konst. Fast att läsa dom rätt är också en konst.Lemon curd brukar man köpa färdig i burk men din blev ju riktigt fri från extra konstiga tillsatser vilken ju är ännu bättre. Fin blev tårtan i vilket fall som och säkert god också.
    Ha en fortsatt skön midsommar.
    Kram

    SvaraRadera