torsdag 5 augusti 2010

Bättre en fluga i handen....än en i pizzan?

Hej hopp

Idag har jag varit ute med min lilla älskade mamma.

Vi har varit upp mot Örkelljunga och shoppat loss lite.

Ladan i Nordanå och Spargrisen har haft besök av oss. Vi har köpt ett och annat vi inte behöver.

Ni som känner min mor vet att detta jag skriver är alldeles sant.
Ni andra får använda er fantasi.

Min mor är snart 78 år gammal, eller ung passar kanske bättre.
Hon är sällan stilla. Munnen och benen går hela tiden!

På Ladan pratade hon med expediten som om dom kännt varann i ett halv liv minst och kön bakom växte och växte. Inga bekymmer.

Vi körde till Örkelljunga för att äta en bit mat.
Vi hittade en pizzeria som hade a´la cartè.
Två spätta beställdes.
När vi stod i kassan surrade en envis fluga runt kassaapparaten. Min mor är en fena på att fånga flugor så där i handen bara....vad tror ni hon gör....jo hon börjar en flugjakt!! Med kupade händer började hon smyga på flugan.

Jag fick göra en klumpig rörelse så flugan undkom, för om hon fångat den...vad skulle hon då göra med den?? Räcka den till den utländske mannen bakom disken med orden..." här...den är din" ??

Jag fick henne kvickt ut om dörren!
Vi åt ute.

När vi sedan satt i bilen började vi prata jobb.
Då säger hon...jag skrev anställningskontrakt igår!

Det är knappt man vågar fråga var...men jag gjorde det i alla fall.

På Kulturcenter. Där ska min lilla mor jobba då och då.

Jag sa då lite fint...att alltså mor....du är 78....

Vet ni vad jag fick för svar??

Jo...hon sa så här....

Min äldsta syster hade en städning....och då var hon 84 !!

Ja...det tog liksom luften ur mig.
Det enda jag fick fram var....jösses!

Trodde jag hade 8 år kvar till pension....men jag kan ha....28...om detta ligger i släkten alltså!!

Puss på er!
Maggie

2 kommentarer:

  1. Jag minns att din mor var helt otrolig. Blir helt matt bara jag tänker på det. Tror nog att jag (och du) använder vår tid lite mer att njuta på. Men vem vet, hon kanske, troligen, njuter av att jobba.

    SvaraRadera
  2. Hahaha, ingen risk att du jobbar en dag över du blivit 65 år. Du kommer gå dit på dagen, äta en bit tårta som staten betalt, snyta dig i gardinerna och cykla hem! HAHA!

    SvaraRadera