tisdag 3 augusti 2010

Rena snurren i Malmö.

Hej på er!!

Jag ska nu berätta en liten historia.
Ja den är faktiskt sann, tro det den som vill!

Maken och jag har tillbringat några dagar i Malmö.
Denna skånska metropol som vi i nordvästra Skåne så sällan besöker.

Malmö, där finns ju MiF så vi håller oss undan, vi Röglefans!

Hur som helst vi for till Malmö. Hade bokat 2 nätter på Teaterhotellt.
GPS:en hade lite koll på läget och vi kom dit efter bara en liten extrarunda i kvarteren runt hotellet.

Första kvällen ville jag gå till Möllevångstorget och äta på kvällen.
Jag hade fått för mig att där...där är det pittoreskt, och det finns god mat coh det är lite spännande där.

En karta hade vi fått på hotellet.

Vi gick och vi gick! Runt och runt, långt och länge. Skorna skavde.

Maken hade inga glasögon med så han såg inte kartan och jag har inget lokalsinne så jag såg kartan men visste inte ett skit var vi skulle gå, vilket håll jag skulle hålla kartan på eller var det förbannade torget låg!

Efter en och en halv timme gav vi upp.
Vi åt i centrum den kvällen.

Dagen därpå gav vi oss ut i staden igen.
Jag ville gärna se Turning Torso på lite närmare håll.
Ni vet det där vridna tornet som det är livsfarligt att bo i för det är så dyrt att man inte hade överlevt första hyran!

Jag hade gått hemma och funderat på det där tornet.
Snurrade det runt också??
Jo...det gjorde det nog kom jag fram till.

Mitt barnbarn Hilda är mycket redig av sig har varit en del i Malmö.
Jag frågade henne. Hon är 9 år.

-Du Hilda...du vet det där tornet..Turning Torso?

-Ja mormor. det är fint.

-Men du Hilda...snurrar det runt??

Jodå...det påstod hon bestämt att det gjorde.

Jag frågade då....
-Så den ena dagen ser man havet och nästa dag ser man stan då??

-Jaa..det gör man sa Hilda.

Okey!! Häftigt. Sånt måste man ju se med egna ögon! Eller hur?

Så jag sa till min man...att du vet väl att det tornet snurrar runt! Ett varv om dagen!
Han bara stod och glodde på mig ett par sekunder, sen sa han...nä...det tror jag inte.

Joo...det gör det. Det hör du ju på namnet...turning....roterande ju!
Jag hade nästan övertygat honom för jag var säker på min sak.

Men alltså sa han...avloppsrör och kablar...nä...jag tror inte det snurrar.

Jag hade en förklaring till detta, ett varv åt ena hållet och ett varv åt andra hållet. Då rätar allt ut sig varannan dag.

På hotellrummet fanns en bok om Malmö. Där läste vi senare om tornet. Det står stilla faktiskt.

Vi gick inte så långt så vi var ända framme vid det men vi såg det.

Och, alltså tänk....visst hade det varit fräckt! Om det hade snurrat!!
Håll med om det!

Puss o Kram
Maggie

4 kommentarer:

  1. hahahahhahaha klart ulrika håller med. hon tror ju att post-it är ost!!!!!!
    Ni två e ju inte redit kloka!!

    SvaraRadera
  2. Jag skulle ha guidat dig, hittar i malmö som i min egen backficka =)
    Hoppas ni hade det bra ändå =)
    Kram från bella

    SvaraRadera
  3. Är faktiskt lite benägen att hålla med Lotta och din man hade rätt. Hur tänkte du med avseende på avloppsrör? Töjbara eller??? Ett gott skratt fick jag dock när jag läste det.

    SvaraRadera